23.06.2016 19:04 Alder: 1 year

Spændende fiskeri ved Trudsbro

Tirsdag morgen, efter mandagens regn, var jeg klar til et par timers sindsoprivende  forrygende medefiskeri, som jeg ikke før har oplevet i mit 40 årige medlemskab af KS. Første sving, gav ingenting og jeg listede hen til der hvor træet går over åen langs med vandet. Bag ved stammen dykkede min prop prompte, men det føltes som om at det var spidsen af en gren, der var tale om, ingen fisk, ud med den ormeoverfyldte krog igen, og i det samme kom den dygtige lystfisker ved navn Helge, op imod mig, og han nævnte at det vand var fisket igennem med spinner samt wobler mange gange  , ergo ville han nu  tage til lystfiskeriets metropol Ejstrup, lige i der samme øjeblik, vrikkede min prop lidt underligt på det lave vand- tilslag- en havørred på ca. 2 kg. sprællede i overfladen og Helge tilbød straks at hjælpe med at få fisken nettet, da det var veloverstået takkede jeg mange gange og gik op til min bil med krabatten.   På rastepladsen stod Søren Overgård klar til fiskeri, vi drøftede hvem der skulle fiske hvor, og jeg fulgte åen mod det døde træ, men jeg gik faktisk og nød det mere end som at fiske, observerede 2 store havørreder, der lavede nogle store bølger i åens vand.Noget senere var man atter tilbage ved startstedet, Søren kom også tilbage og spurgte om jeg havde noget imod, at han fiskede ned mod det døde træ, idet at han lige havde 15 minutter til rådighed , jeg besluttede mig for at nyde en kop kaffe, og gik derefter igen hen til det første sving, her lod jeg agnen flyde helt hen til det overskridne træ, prop under, tilslag, min 12 fods stang kom nu på overarbejde.

Søren var nu heldigvis tilbage og råbte at det så ud til at være noget af et bæst der var på krogen, også han tilbød assistance til landing. Fisken kom tættere på og efter at have plasket noget i overfladen, gik den dybt, pludselig ville fisken opstrøms, op mod en stor stak grene og trærødder men jeg fik den nedstrøms igen, og stod nu og tænkte skarpt på, hvor vi skulle placere os, men den kære fisk ville igen opstrøms, " ja, måske 4 kilo, men mon ikke at du skulle stramme slirebremsen "

lød det fra Søren. I kampens hede havde jeg helt svedt ud at denne bremse var skruet op til bristepunktet, ved yderligere drejeri, men jeg gav den lige en tand mere og så ville storørreden nedad igen... PLING , helt ny 0,25 mm nylon line sprang, hvorefter jeg gloede på Søren med et dystert blik.

Sket er sket, på med vanten igen, lidt senere gav det en lille størrelse havørred over målet , men den fik atter friheden...

Efter disse oplevelser, tog jeg onsdag over middag, på endnu en tur til Trudsbro, - fangede 2 stk havørreder på 42 og 45 cm, på henholdsvis orm og wobler, disse kom tilbage i åens vand igen, jeg havde kun tid til 2 timers fiskeri ( fandens også ) på min vej ned mod det døde træ, var der 3 virkelig store basser havørred ude fra deres skjul, det er simpelthen et syn for guderne !!! Ved  vandet før det døde træ, på modsatte side i den dybe rende, der nåede min orm lige at lande da en stor ørred snappede den, men fisken kom mod mig på lavt vand og vandt kampen. ÆV... Hen til skov/sand/svinget hvor jeg kom i snak med en flink lystfisker, min prop gik under, et vaskeægte havørred hug, men jeg må have sovet i timen, for der var ingen fisk, nå den unge mand  sagde farvel, da der lige i det samme kom et godt hug. " Så er der sgu havørred " råbte jeg, mens min stang  bøjede som ostehandlerens høvl på torvet. - Kort afstand til fisken, den valgte at styrtdykke ned til alle de frelsende trærødder.... PLING - For anden dag i træk ....

Direkte hjem, finde noget fire-line samt gøre et nyt hjul klar.

Torsdag over middag, 3. gang er lykkens gang, Trudsbro og så endnu 2 forventningsfulde timer, stille og roligt nedad mod det store sving, her kom en snog på i hvert fald 90 cm. kravlende hen imod mig, men den valgte så at svømme væk i åen  ( gudskelov )- jeg leverede et fejlkast og proppen blev placeret i noget  ( dødt vand ), hvor strømmen løb 10 cm. derfra. Mærkeligt, mystisk, proppen lå bare helt stille, og jeg ville hive hele molevitten ind igen, da proppen forsvandt, tilslag , en fed fight, frem og tilbage, så skulle fisken opstrøms, op og ind i en masse skideflot ålegræs, men nej, fire-linen fik den på andre veje, og den tykke blanke havørred på 62 cm. endte sine dage i fangsnettet.